Formgivning, Ringar, Smycken

Ringar i vår

20 april, 2023Formgivning, Ringar, SmyckenDet var min man som såg möjligheterna i mina örhängen SPLIT när jag hade gjort dessa i ett nytt utförande…
Formgivning, Material, Tillverkning

SPLIT

13 mars, 2023Formgivning, Material, TillverkningDet var min man som såg möjligheterna i mina örhängen SPLIT när jag hade gjort dessa i ett nytt utförande…

Ringar i vår

20 april, 2023Formgivning, Ringar, SmyckenDet var min man som såg möjligheterna i mina örhängen SPLIT när jag hade gjort dessa i ett nytt utförande som jag kallade ”Tulpaner”. Grundidén var…

SPLIT

13 mars, 2023Formgivning, Material, TillverkningDet var min man som såg möjligheterna i mina örhängen SPLIT när jag hade gjort dessa i ett nytt utförande som jag kallade ”Tulpaner”. Grundidén var…

Ringar i vår

20 april, 2023Formgivning, Ringar, SmyckenDet var min man som såg möjligheterna i mina örhängen SPLIT när jag hade gjort dessa i ett nytt utförande som jag kallade ”Tulpaner”. Grundidén var…

SPLIT

13 mars, 2023Formgivning, Material, TillverkningDet var min man som såg möjligheterna i mina örhängen SPLIT när jag hade gjort dessa i ett nytt utförande som jag kallade ”Tulpaner”. Grundidén var…

Ringar i vår

20 april, 2023Formgivning, Ringar, SmyckenDet var min man som såg möjligheterna i mina örhängen SPLIT när jag hade gjort dessa i ett nytt utförande som jag kallade ”Tulpaner”. Grundidén var…

SPLIT

13 mars, 2023Formgivning, Material, TillverkningDet var min man som såg möjligheterna i mina örhängen SPLIT när jag hade gjort dessa i ett nytt utförande som jag kallade ”Tulpaner”. Grundidén var…
FormgivningRingarSmycken

Ringar i vår

20 april, 2023Formgivning, Ringar, SmyckenDet var min man som såg möjligheterna i mina örhängen SPLIT när jag hade gjort dessa…
FormgivningMaterialTillverkning

SPLIT

13 mars, 2023Formgivning, Material, TillverkningDet var min man som såg möjligheterna i mina örhängen SPLIT när jag hade gjort dessa…

Ringar i vår

Formgivning, Ringar, Smycken
20 april, 2023Formgivning, Ringar, SmyckenDet var min man som såg möjligheterna i mina örhängen SPLIT när jag hade gjort dessa i ett nytt utförande som jag kallade ”Tulpaner”. Grundidén var…

SPLIT

Formgivning, Material, Tillverkning
13 mars, 2023Formgivning, Material, TillverkningDet var min man som såg möjligheterna i mina örhängen SPLIT när jag hade gjort dessa i ett nytt utförande som jag kallade ”Tulpaner”. Grundidén var…

Ringar i vår

20 april, 2023Formgivning, Ringar, SmyckenDet var min man som såg möjligheterna i mina örhängen SPLIT när jag hade gjort dessa i ett nytt utförande som jag kallade ”Tulpaner”. Grundidén var att istället för att använda massivt material, som i örhängena, jobba med en rörform som slitsas upp och trängs ut…
Formgivning, Ringar, Smycken

SPLIT

13 mars, 2023Formgivning, Material, TillverkningDet var min man som såg möjligheterna i mina örhängen SPLIT när jag hade gjort dessa i ett nytt utförande som jag kallade ”Tulpaner”. Grundidén var att istället för att använda massivt material, som i örhängena, jobba med en rörform som slitsas upp och trängs ut…
Formgivning, Material, Tillverkning

Ringar i vår

Formgivning, Ringar, Smycken
20 april, 2023Formgivning, Ringar, SmyckenDet var min man som såg möjligheterna i mina örhängen SPLIT när jag hade gjort dessa i ett nytt utförande som jag kallade ”Tulpaner”. Grundidén var…

SPLIT

Formgivning, Material, Tillverkning
13 mars, 2023Formgivning, Material, TillverkningDet var min man som såg möjligheterna i mina örhängen SPLIT när jag hade gjort dessa i ett nytt utförande som jag kallade ”Tulpaner”. Grundidén var…

Ringar i vår

20 april, 2023Formgivning, Ringar, SmyckenDet var min man som såg möjligheterna i mina örhängen SPLIT när jag hade gjort dessa…

SPLIT

13 mars, 2023Formgivning, Material, TillverkningDet var min man som såg möjligheterna i mina örhängen SPLIT när jag hade gjort dessa…

Varför gjuta?

Varför man väljer olika tekniker är förstås dels för att få olika uttryck men också för att vara rationell. Jag…

Ringar i vår

SPLIT

Varför gjuta?

Ringar i vår

SPLIT

Varför gjuta?

Ringar i vår

SPLIT

Varför gjuta?

Ringar i vår

SPLIT

Varför gjuta?

Ringar i vår

SPLIT

Varför gjuta?

Ringar i vår

SPLIT

Varför gjuta?

Ringar i vår

SPLIT

Varför gjuta?

Ringar i vår

SPLIT

Varför gjuta?

Ringar i vår

SPLIT

Varför gjuta?

Ringar i vår

SPLIT

Varför gjuta?

Ringar i vår

SPLIT

Varför gjuta?

Ringar i vår

SPLIT

Varför gjuta?

Ringar i vår

SPLIT

Varför gjuta?

Ringar i vår

SPLIT

Varför gjuta?

Ringar i vår

SPLIT

Varför gjuta?

Ringar i vår

SPLIT

Varför gjuta?

Ringar i vår

SPLIT

Varför gjuta?

Ringar i vår

SPLIT

Varför gjuta?

Ringar i vår
SPLIT
Varför gjuta?
Tråd, plåt eller plans?
Formgivning, Ringar, Smycken

Det var min man som såg möjligheterna i mina örhängen SPLIT när jag hade gjort dessa i ett nytt utförande som jag kallade ”Tulpaner”. Grundidén var att istället för att använda massivt material, som i örhängena, jobba med en rörform som slitsas upp och trängs ut så att slitsarna öppnades. Till slut blev det en trycksvarvad form istället, så att den kunde ha en sluten ovansida också. Redan tidigt gjorde vi tre olika storlekar och de har bestått. Jag har själv stött på dem i så skilda miljöer som hos en av våra större hamburgerkedjor, i hemmiljö, på kontor och i butiksrum.

Det är extra roligt att samarbeta med just Belysningsbolaget eftersom de också producerar lokalt (i Småland) men med en annan kapacitet än min egen. De här lamporna är superbra kvalitet och producerade av folk som får anständiga löner men de är inte unika. Det kan ju också vara skönt ibland, att kunna välja som någon annan. För visst kan det vara lite svårt att få kontakt med vad just jag tycker om, utan att få råd från någon känd tyckare?

SPLIT

Det var min man som såg möjligheterna i mina örhängen SPLIT när jag hade gjort dessa i ett nytt utförande som jag kallade ”Tulpaner”. Grundidén var att istället för att använda massivt material, som i örhängena, jobba med en rörform som slitsas upp och trängs ut så att slitsarna öppnades. Till slut blev det en trycksvarvad form istället, så att den kunde ha en sluten ovansida också. Redan tidigt gjorde vi tre olika storlekar och de har bestått. Jag har själv stött på dem i så skilda miljöer som hos en av våra större hamburgerkedjor, i hemmiljö, på kontor och i butiksrum.

Det är extra roligt att samarbeta med just Belysningsbolaget eftersom de också producerar lokalt (i Småland) men med en annan kapacitet än min egen. De här lamporna är superbra kvalitet och producerade av folk som får anständiga löner men de är inte unika. Det kan ju också vara skönt ibland, att kunna välja som någon annan. För visst kan det vara lite svårt att få kontakt med vad just jag tycker om, utan att få råd från någon känd tyckare?

Varför gjuta?
Ringar i vår

Varför man väljer olika tekniker är förstås dels för att få olika uttryck men också för att vara rationell. Jag har en modell av ringar som jag sågat ut från 5 mm silverplåt. Det är FRUKTANSVÄRT jobbigt att såga i så tjock plåt och tar en hel evighet. Därför har jag gjort några modeller som jag låter gjuta och där varje ”ämne” sedan bearbetats för att få rätt storlek i förhållande till beställaren (oftast gör jag dessa på beställning eftersom kombinationen storlek och sten gör det väldigt svårt att gissa rätt på vad just du vill ha). Höjden på fattningen kan också förändras och även formen på stenen och fattning.

Många gånger gjuter man former som tål att se lite allmänt wobbliga ut och därför har det kanske lite rykte om sig att vara en billig process. Det kan absolut vara så, och mycket av det man ser ute i det lägre prissegmentet av smycken är gjutet, men enstycksgjutning i Sverige gör man snarare för att det blir bästa lösningen för just den formen. Den kanske låter sig modelleras fram bättre och lättare i vax, eller har så många olikformade delar som ska sitta ihop, att det blir enormt tidskrävande att skulptera i metallen.

Jag har en annan form som jag gjuter. Det är ett örhänge som jag tog fram genom att såga änden av en 5 mm silvertråd till 4 delar som jag bände ut. Dessa filade jag sedan ner till spetsar längst ut och slipade rent. Väldigt tidskrävande. Också lite lätt att hamna en smula snett, vilket gjorde att alla 4 delarna inte blev lika stora. Så ville jag inte ha det och lösningen blev gjutning. Det här örhänget har följt med mig som ett spår från mitt examensarbete på Konstfack och håller lika bra idag som de gjorde 1999, tycker jag!

Dessa örhängen har även blivit en armatur åt BSweden Belysningsbolaget – SPLIT, min hyllning till att utbildningen jag gått innehöll ”formgivning” i namnet.

format_quote
Formgivning, Ringar, Smycken

Det var min man som såg möjligheterna i mina örhängen SPLIT när jag hade gjort dessa i ett nytt utförande som jag kallade ”Tulpaner”. Grundidén var att istället för att använda massivt material, som i örhängena, jobba med en rörform som slitsas upp och trängs ut så att slitsarna öppnades. Till slut blev det en trycksvarvad form istället, så att den kunde ha en sluten ovansida också. Redan tidigt gjorde vi tre olika storlekar och de har bestått. Jag har själv stött på dem i så skilda miljöer som hos en av våra större hamburgerkedjor, i hemmiljö, på kontor och i butiksrum.

Det är extra roligt att samarbeta med just Belysningsbolaget eftersom de också producerar lokalt (i Småland) men med en annan kapacitet än min egen. De här lamporna är superbra kvalitet och producerade av folk som får anständiga löner men de är inte unika. Det kan ju också vara skönt ibland, att kunna välja som någon annan. För visst kan det vara lite svårt att få kontakt med vad just jag tycker om, utan att få råd från någon känd tyckare?

SPLIT
format_quote

Det var min man som såg möjligheterna i mina örhängen SPLIT när jag hade gjort dessa i ett nytt utförande som jag kallade ”Tulpaner”. Grundidén var att istället för att använda massivt material, som i örhängena, jobba med en rörform som slitsas upp och trängs ut så att slitsarna öppnades. Till slut blev det en trycksvarvad form istället, så att den kunde ha en sluten ovansida också. Redan tidigt gjorde vi tre olika storlekar och de har bestått. Jag har själv stött på dem i så skilda miljöer som hos en av våra större hamburgerkedjor, i hemmiljö, på kontor och i butiksrum.

Det är extra roligt att samarbeta med just Belysningsbolaget eftersom de också producerar lokalt (i Småland) men med en annan kapacitet än min egen. De här lamporna är superbra kvalitet och producerade av folk som får anständiga löner men de är inte unika. Det kan ju också vara skönt ibland, att kunna välja som någon annan. För visst kan det vara lite svårt att få kontakt med vad just jag tycker om, utan att få råd från någon känd tyckare?

Varför gjuta?
Ringar i vår
format_quote

Varför man väljer olika tekniker är förstås dels för att få olika uttryck men också för att vara rationell. Jag har en modell av ringar som jag sågat ut från 5 mm silverplåt. Det är FRUKTANSVÄRT jobbigt att såga i så tjock plåt och tar en hel evighet. Därför har jag gjort några modeller som jag låter gjuta och där varje ”ämne” sedan bearbetats för att få rätt storlek i förhållande till beställaren (oftast gör jag dessa på beställning eftersom kombinationen storlek och sten gör det väldigt svårt att gissa rätt på vad just du vill ha). Höjden på fattningen kan också förändras och även formen på stenen och fattning.

Många gånger gjuter man former som tål att se lite allmänt wobbliga ut och därför har det kanske lite rykte om sig att vara en billig process. Det kan absolut vara så, och mycket av det man ser ute i det lägre prissegmentet av smycken är gjutet, men enstycksgjutning i Sverige gör man snarare för att det blir bästa lösningen för just den formen. Den kanske låter sig modelleras fram bättre och lättare i vax, eller har så många olikformade delar som ska sitta ihop, att det blir enormt tidskrävande att skulptera i metallen.

Jag har en annan form som jag gjuter. Det är ett örhänge som jag tog fram genom att såga änden av en 5 mm silvertråd till 4 delar som jag bände ut. Dessa filade jag sedan ner till spetsar längst ut och slipade rent. Väldigt tidskrävande. Också lite lätt att hamna en smula snett, vilket gjorde att alla 4 delarna inte blev lika stora. Så ville jag inte ha det och lösningen blev gjutning. Det här örhänget har följt med mig som ett spår från mitt examensarbete på Konstfack och håller lika bra idag som de gjorde 1999, tycker jag!

Dessa örhängen har även blivit en armatur åt BSweden Belysningsbolaget – SPLIT, min hyllning till att utbildningen jag gått innehöll ”formgivning” i namnet.

format_quote
Formgivning, Ringar, Smycken

Det var min man som såg möjligheterna i mina örhängen SPLIT när jag hade gjort dessa i ett nytt utförande som jag kallade ”Tulpaner”. Grundidén var att istället för att använda massivt material, som i örhängena, jobba med en rörform som slitsas upp och trängs ut så att slitsarna öppnades. Till slut blev det en trycksvarvad form istället, så att den kunde ha en sluten ovansida också. Redan tidigt gjorde vi tre olika storlekar och de har bestått. Jag har själv stött på dem i så skilda miljöer som hos en av våra större hamburgerkedjor, i hemmiljö, på kontor och i butiksrum.

Det är extra roligt att samarbeta med just Belysningsbolaget eftersom de också producerar lokalt (i Småland) men med en annan kapacitet än min egen. De här lamporna är superbra kvalitet och producerade av folk som får anständiga löner men de är inte unika. Det kan ju också vara skönt ibland, att kunna välja som någon annan. För visst kan det vara lite svårt att få kontakt med vad just jag tycker om, utan att få råd från någon känd tyckare?

SPLIT
format_quote

Det var min man som såg möjligheterna i mina örhängen SPLIT när jag hade gjort dessa i ett nytt utförande som jag kallade ”Tulpaner”. Grundidén var att istället för att använda massivt material, som i örhängena, jobba med en rörform som slitsas upp och trängs ut så att slitsarna öppnades. Till slut blev det en trycksvarvad form istället, så att den kunde ha en sluten ovansida också. Redan tidigt gjorde vi tre olika storlekar och de har bestått. Jag har själv stött på dem i så skilda miljöer som hos en av våra större hamburgerkedjor, i hemmiljö, på kontor och i butiksrum.

Det är extra roligt att samarbeta med just Belysningsbolaget eftersom de också producerar lokalt (i Småland) men med en annan kapacitet än min egen. De här lamporna är superbra kvalitet och producerade av folk som får anständiga löner men de är inte unika. Det kan ju också vara skönt ibland, att kunna välja som någon annan. För visst kan det vara lite svårt att få kontakt med vad just jag tycker om, utan att få råd från någon känd tyckare?

Varför gjuta?
Ringar i vår
format_quote

Varför man väljer olika tekniker är förstås dels för att få olika uttryck men också för att vara rationell. Jag har en modell av ringar som jag sågat ut från 5 mm silverplåt. Det är FRUKTANSVÄRT jobbigt att såga i så tjock plåt och tar en hel evighet. Därför har jag gjort några modeller som jag låter gjuta och där varje ”ämne” sedan bearbetats för att få rätt storlek i förhållande till beställaren (oftast gör jag dessa på beställning eftersom kombinationen storlek och sten gör det väldigt svårt att gissa rätt på vad just du vill ha). Höjden på fattningen kan också förändras och även formen på stenen och fattning.

Många gånger gjuter man former som tål att se lite allmänt wobbliga ut och därför har det kanske lite rykte om sig att vara en billig process. Det kan absolut vara så, och mycket av det man ser ute i det lägre prissegmentet av smycken är gjutet, men enstycksgjutning i Sverige gör man snarare för att det blir bästa lösningen för just den formen. Den kanske låter sig modelleras fram bättre och lättare i vax, eller har så många olikformade delar som ska sitta ihop, att det blir enormt tidskrävande att skulptera i metallen.

Jag har en annan form som jag gjuter. Det är ett örhänge som jag tog fram genom att såga änden av en 5 mm silvertråd till 4 delar som jag bände ut. Dessa filade jag sedan ner till spetsar längst ut och slipade rent. Väldigt tidskrävande. Också lite lätt att hamna en smula snett, vilket gjorde att alla 4 delarna inte blev lika stora. Så ville jag inte ha det och lösningen blev gjutning. Det här örhänget har följt med mig som ett spår från mitt examensarbete på Konstfack och håller lika bra idag som de gjorde 1999, tycker jag!

Dessa örhängen har även blivit en armatur åt BSweden Belysningsbolaget – SPLIT, min hyllning till att utbildningen jag gått innehöll ”formgivning” i namnet.

Formgivning, Ringar, Smycken

Det var min man som såg möjligheterna i mina örhängen SPLIT när jag hade gjort dessa i ett nytt utförande som jag kallade ”Tulpaner”. Grundidén var att istället för att använda massivt material, som i örhängena, jobba med en rörform som slitsas upp och trängs ut så att slitsarna öppnades. Till slut blev det en trycksvarvad form istället, så att den kunde ha en sluten ovansida också. Redan tidigt gjorde vi tre olika storlekar och de har bestått. Jag har själv stött på dem i så skilda miljöer som hos en av våra större hamburgerkedjor, i hemmiljö, på kontor och i butiksrum.

Det är extra roligt att samarbeta med just Belysningsbolaget eftersom de också producerar lokalt (i Småland) men med en annan kapacitet än min egen. De här lamporna är superbra kvalitet och producerade av folk som får anständiga löner men de är inte unika. Det kan ju också vara skönt ibland, att kunna välja som någon annan. För visst kan det vara lite svårt att få kontakt med vad just jag tycker om, utan att få råd från någon känd tyckare?

SPLIT

Det var min man som såg möjligheterna i mina örhängen SPLIT när jag hade gjort dessa i ett nytt utförande som jag kallade ”Tulpaner”. Grundidén var att istället för att använda massivt material, som i örhängena, jobba med en rörform som slitsas upp och trängs ut så att slitsarna öppnades. Till slut blev det en trycksvarvad form istället, så att den kunde ha en sluten ovansida också. Redan tidigt gjorde vi tre olika storlekar och de har bestått. Jag har själv stött på dem i så skilda miljöer som hos en av våra större hamburgerkedjor, i hemmiljö, på kontor och i butiksrum.

Det är extra roligt att samarbeta med just Belysningsbolaget eftersom de också producerar lokalt (i Småland) men med en annan kapacitet än min egen. De här lamporna är superbra kvalitet och producerade av folk som får anständiga löner men de är inte unika. Det kan ju också vara skönt ibland, att kunna välja som någon annan. För visst kan det vara lite svårt att få kontakt med vad just jag tycker om, utan att få råd från någon känd tyckare?

Varför gjuta?
Ringar i vår

Varför man väljer olika tekniker är förstås dels för att få olika uttryck men också för att vara rationell. Jag har en modell av ringar som jag sågat ut från 5 mm silverplåt. Det är FRUKTANSVÄRT jobbigt att såga i så tjock plåt och tar en hel evighet. Därför har jag gjort några modeller som jag låter gjuta och där varje ”ämne” sedan bearbetats för att få rätt storlek i förhållande till beställaren (oftast gör jag dessa på beställning eftersom kombinationen storlek och sten gör det väldigt svårt att gissa rätt på vad just du vill ha). Höjden på fattningen kan också förändras och även formen på stenen och fattning.

Många gånger gjuter man former som tål att se lite allmänt wobbliga ut och därför har det kanske lite rykte om sig att vara en billig process. Det kan absolut vara så, och mycket av det man ser ute i det lägre prissegmentet av smycken är gjutet, men enstycksgjutning i Sverige gör man snarare för att det blir bästa lösningen för just den formen. Den kanske låter sig modelleras fram bättre och lättare i vax, eller har så många olikformade delar som ska sitta ihop, att det blir enormt tidskrävande att skulptera i metallen.

Jag har en annan form som jag gjuter. Det är ett örhänge som jag tog fram genom att såga änden av en 5 mm silvertråd till 4 delar som jag bände ut. Dessa filade jag sedan ner till spetsar längst ut och slipade rent. Väldigt tidskrävande. Också lite lätt att hamna en smula snett, vilket gjorde att alla 4 delarna inte blev lika stora. Så ville jag inte ha det och lösningen blev gjutning. Det här örhänget har följt med mig som ett spår från mitt examensarbete på Konstfack och håller lika bra idag som de gjorde 1999, tycker jag!

Dessa örhängen har även blivit en armatur åt BSweden Belysningsbolaget – SPLIT, min hyllning till att utbildningen jag gått innehöll ”formgivning” i namnet.

Formgivning, Ringar, Smycken

Det var min man som såg möjligheterna i mina örhängen SPLIT när jag hade gjort dessa i ett nytt utförande som jag kallade ”Tulpaner”. Grundidén var att istället för att använda massivt material, som i örhängena, jobba med en rörform som slitsas upp och trängs ut så att slitsarna öppnades. Till slut blev det en trycksvarvad form istället, så att den kunde ha en sluten ovansida också. Redan tidigt gjorde vi tre olika storlekar och de har bestått. Jag har själv stött på dem i så skilda miljöer som hos en av våra större hamburgerkedjor, i hemmiljö, på kontor och i butiksrum.

Det är extra roligt att samarbeta med just Belysningsbolaget eftersom de också producerar lokalt (i Småland) men med en annan kapacitet än min egen. De här lamporna är superbra kvalitet och producerade av folk som får anständiga löner men de är inte unika. Det kan ju också vara skönt ibland, att kunna välja som någon annan. För visst kan det vara lite svårt att få kontakt med vad just jag tycker om, utan att få råd från någon känd tyckare?

SPLIT

Det var min man som såg möjligheterna i mina örhängen SPLIT när jag hade gjort dessa i ett nytt utförande som jag kallade ”Tulpaner”. Grundidén var att istället för att använda massivt material, som i örhängena, jobba med en rörform som slitsas upp och trängs ut så att slitsarna öppnades. Till slut blev det en trycksvarvad form istället, så att den kunde ha en sluten ovansida också. Redan tidigt gjorde vi tre olika storlekar och de har bestått. Jag har själv stött på dem i så skilda miljöer som hos en av våra större hamburgerkedjor, i hemmiljö, på kontor och i butiksrum.

Det är extra roligt att samarbeta med just Belysningsbolaget eftersom de också producerar lokalt (i Småland) men med en annan kapacitet än min egen. De här lamporna är superbra kvalitet och producerade av folk som får anständiga löner men de är inte unika. Det kan ju också vara skönt ibland, att kunna välja som någon annan. För visst kan det vara lite svårt att få kontakt med vad just jag tycker om, utan att få råd från någon känd tyckare?

Varför gjuta?
Ringar i vår

Varför man väljer olika tekniker är förstås dels för att få olika uttryck men också för att vara rationell. Jag har en modell av ringar som jag sågat ut från 5 mm silverplåt. Det är FRUKTANSVÄRT jobbigt att såga i så tjock plåt och tar en hel evighet. Därför har jag gjort några modeller som jag låter gjuta och där varje ”ämne” sedan bearbetats för att få rätt storlek i förhållande till beställaren (oftast gör jag dessa på beställning eftersom kombinationen storlek och sten gör det väldigt svårt att gissa rätt på vad just du vill ha). Höjden på fattningen kan också förändras och även formen på stenen och fattning.

Många gånger gjuter man former som tål att se lite allmänt wobbliga ut och därför har det kanske lite rykte om sig att vara en billig process. Det kan absolut vara så, och mycket av det man ser ute i det lägre prissegmentet av smycken är gjutet, men enstycksgjutning i Sverige gör man snarare för att det blir bästa lösningen för just den formen. Den kanske låter sig modelleras fram bättre och lättare i vax, eller har så många olikformade delar som ska sitta ihop, att det blir enormt tidskrävande att skulptera i metallen.

Jag har en annan form som jag gjuter. Det är ett örhänge som jag tog fram genom att såga änden av en 5 mm silvertråd till 4 delar som jag bände ut. Dessa filade jag sedan ner till spetsar längst ut och slipade rent. Väldigt tidskrävande. Också lite lätt att hamna en smula snett, vilket gjorde att alla 4 delarna inte blev lika stora. Så ville jag inte ha det och lösningen blev gjutning. Det här örhänget har följt med mig som ett spår från mitt examensarbete på Konstfack och håller lika bra idag som de gjorde 1999, tycker jag!

Dessa örhängen har även blivit en armatur åt BSweden Belysningsbolaget – SPLIT, min hyllning till att utbildningen jag gått innehöll ”formgivning” i namnet.

Formgivning, Ringar, Smycken

Det var min man som såg möjligheterna i mina örhängen SPLIT när jag hade gjort dessa i ett nytt utförande som jag kallade ”Tulpaner”. Grundidén var att istället för att använda massivt material, som i örhängena, jobba med en rörform som slitsas upp och trängs ut så att slitsarna öppnades. Till slut blev det en trycksvarvad form istället, så att den kunde ha en sluten ovansida också. Redan tidigt gjorde vi tre olika storlekar och de har bestått. Jag har själv stött på dem i så skilda miljöer som hos en av våra större hamburgerkedjor, i hemmiljö, på kontor och i butiksrum.

Det är extra roligt att samarbeta med just Belysningsbolaget eftersom de också producerar lokalt (i Småland) men med en annan kapacitet än min egen. De här lamporna är superbra kvalitet och producerade av folk som får anständiga löner men de är inte unika. Det kan ju också vara skönt ibland, att kunna välja som någon annan. För visst kan det vara lite svårt att få kontakt med vad just jag tycker om, utan att få råd från någon känd tyckare?

SPLIT

Det var min man som såg möjligheterna i mina örhängen SPLIT när jag hade gjort dessa i ett nytt utförande som jag kallade ”Tulpaner”. Grundidén var att istället för att använda massivt material, som i örhängena, jobba med en rörform som slitsas upp och trängs ut så att slitsarna öppnades. Till slut blev det en trycksvarvad form istället, så att den kunde ha en sluten ovansida också. Redan tidigt gjorde vi tre olika storlekar och de har bestått. Jag har själv stött på dem i så skilda miljöer som hos en av våra större hamburgerkedjor, i hemmiljö, på kontor och i butiksrum.

Det är extra roligt att samarbeta med just Belysningsbolaget eftersom de också producerar lokalt (i Småland) men med en annan kapacitet än min egen. De här lamporna är superbra kvalitet och producerade av folk som får anständiga löner men de är inte unika. Det kan ju också vara skönt ibland, att kunna välja som någon annan. För visst kan det vara lite svårt att få kontakt med vad just jag tycker om, utan att få råd från någon känd tyckare?

Varför gjuta?
Ringar i vår

Varför man väljer olika tekniker är förstås dels för att få olika uttryck men också för att vara rationell. Jag har en modell av ringar som jag sågat ut från 5 mm silverplåt. Det är FRUKTANSVÄRT jobbigt att såga i så tjock plåt och tar en hel evighet. Därför har jag gjort några modeller som jag låter gjuta och där varje ”ämne” sedan bearbetats för att få rätt storlek i förhållande till beställaren (oftast gör jag dessa på beställning eftersom kombinationen storlek och sten gör det väldigt svårt att gissa rätt på vad just du vill ha). Höjden på fattningen kan också förändras och även formen på stenen och fattning.

Många gånger gjuter man former som tål att se lite allmänt wobbliga ut och därför har det kanske lite rykte om sig att vara en billig process. Det kan absolut vara så, och mycket av det man ser ute i det lägre prissegmentet av smycken är gjutet, men enstycksgjutning i Sverige gör man snarare för att det blir bästa lösningen för just den formen. Den kanske låter sig modelleras fram bättre och lättare i vax, eller har så många olikformade delar som ska sitta ihop, att det blir enormt tidskrävande att skulptera i metallen.

Jag har en annan form som jag gjuter. Det är ett örhänge som jag tog fram genom att såga änden av en 5 mm silvertråd till 4 delar som jag bände ut. Dessa filade jag sedan ner till spetsar längst ut och slipade rent. Väldigt tidskrävande. Också lite lätt att hamna en smula snett, vilket gjorde att alla 4 delarna inte blev lika stora. Så ville jag inte ha det och lösningen blev gjutning. Det här örhänget har följt med mig som ett spår från mitt examensarbete på Konstfack och håller lika bra idag som de gjorde 1999, tycker jag!

Dessa örhängen har även blivit en armatur åt BSweden Belysningsbolaget – SPLIT, min hyllning till att utbildningen jag gått innehöll ”formgivning” i namnet.

keyboard_arrow_up