WORK – HOLLOWWARE

In the early 90’s when I started silversmithing, making hollowware was the high end of the craft. It could be hot-chocolate jugs, carafes, coffee pots whatever, but mostly the pieces seemed to effuse the spirit of a bye gone era. The work was concerned with creating clean perfectly even surfaces, soldered joints were long, difficult and invisible. Challenging, exciting, but of absolutely no interest to me with too many rights and too many wrongs.

A decade later I travelled to Laos as part of a development project and became absorbed in the work produced by local metal smiths. Working in thin copper sheet which they formed into large ceremonial bowls by an intensive process of applied pattern, the pattern sustained the shape of the bowl where polishing becomes a secondary concern. Suddenly the stages of making weren’t so separated as I was used to, this rekindled my interest in hollowware by presenting a number of new possibilities.

I developed a method of using a small steel ball similar in size to a ball point pen in a process not unlike doodling. Working on thin silver sheet I’d use, in some cases, a random pattern which gave rise to a skin like texture, in other a more structured pattern, circles or lines radiating from the centre of the sheet. This manner of working gave the silver strength, volume and decoration and allowed me to create shape by applying pattern in the same way I’d seen used by the metal smiths of Loas.

ARBETEN – KORPUS
När jag började med silversmide var det status att arbeta med silvercorpus, d.v.s. kroppar i silver. Det kunde vara chokladkannor och vattenkaraffer, mycket i en anda som känns som en svunnen tid. Det arbetet handlade mycket om att skapa rena polerade ytor, lödningarna var långa och svåra. Utmanande och spännande men ointressant tyckte jag. 

Så reste jag till Laos med ett biståndsprojekt och blev helt tagen av hur de skickliga yrkespersonerna där arbetade med tunn tunn kopparplåt som de bearbetade intensivt med mönstring som också gav formen. Med den mängden bearbetning så blev ytans slutfinish underordnad och processen blev därmed inte så uppdelad i moment som jag var van vid. Det fick mig att återigen bli intresserad av större silverarbeten. 

Min arbetsmetod blev att använda mig av en stålkula motsvarande en kulspetspenna och ”klottra” fram ett mönster på tunn silverplåt. I vissa fall eftersträvade jag ett väldigt slumpmässigt mönster och resultatet blev då väldigt likt hud, i andra fall arbetade jag med ett styrt mönster i cirklar eller linjer mot mitten. Oavsett så visade det sig att bearbetningen, precis som för skålarna i Laos, gav en volym samtidigt som det gav mönstret.
Purchase information

Please contact me if you are interested in acquiring gallery work.

I can then guide you through the ordering process and explain your options before offering a quote. I ship fully insured with DHL or UPS.

Off the shelf and small series pieces can be purchased directly through my WEBSHOP below!

I am text block. Click edit button to change this text. Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.

A Body of Work no 6
2010, Silver
14 500 SEK
A Body of Work no 5
2008, Silver
14 500 SEK
A Body of Work no 4
2008, Silver
29 000 SEK, SOLD to Nationalmuseum Stockholm
A Body of Work no 3
2008, Silver
82 000 SEK, SOLD to Röhsska Museum
A Body of Work no 2
2008, Silver
15 400 SEK, SOLD
A Body of Work no 1
2008, Silver
14 500 SEK
Be nice
2008, Porcelain and silver
18 000 SEK, SOLD to Röhsska Museum
Broken or not
2006, Silver and porcelain
Price on request
Japanfat
2006, Porcelain and silver
6 200 SEK, SOLD
keyboard_arrow_up