Det blir allt vanligare att kända varumärken tar fram nya smyckeskollektioner tillsammans med några av Sveriges största influencers. Ett exempel på detta är Guldfynd som både jobbat tillsammans med Bianca Ingrosso och Alice Stenlöf. Ett annat exempel är varumärket Safira som flera gånger arbetat tillsammans med Molly Rustas. Gemensamt för alla dessa kollektioner är att de är väldigt framgångsrika med höga försäljningssiffror.

Varför är de så populära?

En fråga man kanske ställer sig är varför dessa kollektioner från influencers blir så himla populära. Den enkla förklaringen är att de flesta influencers som de väljer att arbeta med är stora och har flera hundratusen följare. De har alltså redan en väldigt stor målgrupp som de enkelt kan nå ut till via sina kanaler. Att de sedan samarbetar med välkända varumärken som till exempel Guldfynd visar sig alltså vara ett vinnande koncept. Detta har varit väldigt populärt under ett par år och vi tror att det kommer fortsätta vara så även i framtiden.

Baserat på influencern själv

De flesta influencers har en väldigt tydlig stil som de flesta följare känner till väldigt väl. Denna brukar även skina igenom i deras smyckeskollektioner. De som följer den valda influencern gillar ju bevisligen stilen och därför är det lättare att lockas av dennes kollektioner. En influencer brukar ha väldigt nära kontakt med sina följare och därför är det också enklare att sälja in något som en smyckeskollektion.

Övriga kändisar med kollektioner

Förutom de namn som vi redan nämnt finns det även flera influencers som har lanserat sina egna kollektioner. Therese Lindgren är ett exempel. Hon är en av Sveriges största youtubers och har över en miljon följare på sin kanal. Hon släppte en kollektion tillsammans med den norska kedjan Glitter som ju är väletablerade i Sverige. Denna kollektion hade en rad smycken inklusive halsband och armband.